• info@expliq.nl
  • 026 202 204 5
  • 026 202 204 5
 

Heb jij een passende huisstijlkleur?

Heb jij een passende huisstijlkleur?

  • Geschreven door Chris Janssen
  • 26 juni 2020
  • 60 minuten leestijd

Welke gevoelens/emoties roepen kleuren op?

Aan de hand van de hoofdkleur of kleuren van uw website of logo kunt u middels onderstaande kleurenschema kijken welk effect het beste bij uw bezoekers (en misschien wel potentiële klanten) past.

Blauw staat voor: rust & kalmte, fris, beschermend, vreedzaam, technisch, formeel, zakelijk, wijsheid, stabiliteit, hoop, betrouwbaar, oneindigheid, kou, waarheid, helderheid, macht

Blauw is een veelgenoemde lievelingskleur. Blauw wekt tegengestelde emoties op. Ze is de kleur van de lucht en de zee. Een kleur die rust brengt en een frisse uitstraling geeft, ze is beschermend en vreedzaam. Aan de andere kant kan blauw ook een koude kleur genoemd worden, ze is technisch, formeel en zakelijk. In combinatie met andere kleuren past blauw bijna overal bij. Blauw is qua emotie de volstrekte tegestelling van rood. Het is passief en ademt rust, kalmte en koelheid uit.

Groen staat voor: natuur, ontspanning, vrije tijd, kalmte, vrede

Groen is de kleur die in de natuur het meest voorkomt. Groen staat voor groei. Een levendige kleur die ontspannend werkt en frisheid en energie geeft. Groen is de rustigste van alle kleuren. Het oog wordt er nooit door geïrriteerd en kan daardoor in onbeperkte hoeveelheid gebruikt worden.

Oranje staat voor: Hollands, feestelijk, vreugde, inspirerend, smakelijk, interessant, actief, warmte, stimulatie, waarschuwing (oranje stoplicht)

Oranje staat voor alles wat Hollands is. Oranje is feestelijk, inspirerend, smakelijk, interessant, actief, warm en stimulerend. Oranje geeft een mooie warme gloed.

Zwart staat voor: autoriteit, macht, tijdloos, elegantie, dood, rebellie

Zwart is geen echte kleur. Zwart absorbeert licht en kan daardoor somber werken. Geraffineerd toegepast geeft ze een chique karakter

Bruin staat voor: aards, stijlvol, compleetheid, stabiliteit, gewichtigheid

Bruin is een aardse kleur die zeer veel prachtige nuances kent. Bruin is warm en geeft een een stijlvolle, mooie uitstraling.

Geel staat voor: verwarmend, licht, stimulatie, helderheid, vrolijk, opgewektheid, speels, nieuwsgierigheid, energie

Geel is de kleur van de zon, verwarmend, stimulerend en sprankelend. Geel straalt vrolijkheid en positieve sferen uit. Verschillende geeltinten zijn verrassend goed met elkaar te combineren.

Wit staat voor: onschuld, luxe, eenvoud, licht, puur, neutraal, tijdloos

Net zoals zwart is wit geen echte kleur. Wit staat voor onschuld, luxe en eenvoud. Wit is licht, puur en neutraal. Ze is tijdloos en brengt koelte en ruimte. Wittinten vormen een prachtige basis en zijn dus goed te gebruiken als achtergrond, zeker als iets er echt uit moet springen.

Rood staat voor: actie, dynamiek, vitaliteit, levendigheid, romantiek, liefde, warmte, energie, kracht, gevaar, gebiedend, aggresief

Rood is een krachtige vrolijke kleur die energie geeft, in veel culturen is rood de kleur van het leven. Ze kan intimiteit en warmte uitstralen. Rood is levendig, onrustig en vraagt om actie. Zo is ze ook gebiedend (stoplicht). Ze dringt zich op en duwt andere kleuren naar de achtergrond. Rood is dus een kleur met tegenstellingen. Door deze tegenstelling wordt rood als een onrustige kleur ervaren. Deze kleur kent een hogere attentiewaarde, door dit goed toe te passen valt iets extra op!

Paars staat voor: melancholiek, luxe, intelligentie, magie, ijdelheid, artistiek, spiritualiteit, verfijning

Is de tussenweg van blauw en rood. Paars is de kleur van emotie. Paars werkt kalmerend en stimulerend. Daarnaast wordt paars geassocieerd met luxe, intelligentie en magie. Paars wordt ook wel ervaren als een koude kleur.

Is het rood-paars dan heeft het meer de warme, levendige eigenschappen in zich, en is het meer blauw paars dan meer de koele, passieve eigenschappen.

Grijs staat voor: emotieloos, saaiheid, niks zeggend, ouderdom

Grijs roept op zich geen emoties op en kan daardoor heel goed met andere kleuren gecombineerd worden. Grijs is een tijdloze kleur. Grijs wordt nagenoeg nooit genoemd als een favoriete kleur.

Bron: Internetartikel

De Ridder, M., Welke gevoelens / emoties roepen kleuren op?
https://www.moodles.nl/tips/design/kleurgebruik/welke-gevoelens-emoties-roepen-kleuren-op , 26 juni

Recente blogposts

  • Tips voor creatieve kantoorinrichting
    Tips voor creatieve kantoorinrichting
    • M. Bos
    • 17-08-2018

    Kan jouw kantoorinrichting wel een flinke update gebruiken? Ga dan voor een inspirerende, creatieve kantoorinrichting. Dat ziet er niet alleen ontzettend fancy uit, je maakt jouw werknemers er ook nog eens gelukkiger én productiever mee!

    Lees meer
  • Productiviteit op kantoor
    Productiviteit op kantoor
    • Chris Janssen
    • 28-10-2017

    Je werkt 40 uur per week op kantoor. Maar hoeveel van die uren ben je daadwerkelijk productief? In deze blog lichten we toe hoe je het meeste uit je dag haalt.

    Lees meer
  • Hoe het gebruik van foto's inspeelt op je succes
    Hoe het gebruik van foto's inspeelt op je succes
    • Ellen Rietveld
    • 20-01-2017

    Het gebruik van foto's kan je website maken of breken. Versterken je huidige foto's je website of verzwakken ze je uitstraling?

    Lees meer

De ervaring van anderen

Onderhand hebben wij voor 200+ organisaties projecten mogen opzetten en uitwerken. Dit is wat zij te zeggen hebben over TT Media. 

  • Review 2
    Marieke Dijksma, Marketeer bij Brand Online “Naast een luisterend oor, ook top advies.”

    Als marketeer is het mijn verantwoordelijkheid om Brand Online zo goed mogelijk meer te zetten als bedrijf. Wij mistten bij het uitzetten van marketingacties een in-house Grafisch Vormgever om het aanvullende design te verzorgen. TT Media biedt ons flexibele dienstverlening waarbij zij, indien er marketingacties worden uitgezet, het grafische design verzorgen. 

  • Review 4
    Anne de Jong, Kapster bij Quick Scissors “Heel erg blij met het resultaat”

    Voor mijn marketing en reclame zocht ik iemand die portfolio foto's en workfloor fotoshoots kon leveren. Snel kwam ik terecht bij TT Media. De fotograaf heeft super heldere en mooie fotos's geleverd die ik voor meerdere doeleinden kan gebruiken!

  • Review 1
    Klaas Johansen , SEO van U-phoria “Absoluut aan te raden!”

    Wij zaten vrij lang te stoeien met verouderde afbeeldingen van ons bedrijf op onze website, folders, social media enzovoort. Na een goed overleg met de Sales Executive en Projectmanager van TT media, hebben zij een volledig plan opgezet voor de rebranding van ons beeldmateriaal. Onze website heeft er nog nooit zo fris uitgezien!

  • Review 3
    Remco Janssen, Architect bij FlexiBuild “Precies wat ik voor ogen had.”

    Als ZZP'er wilen bedrijven direct zien wat ik te bieden heb als Architect. Naast mijn portfolio mistte ik toch nog wat op mijn website. TT Media pitchte het idee van een bedrijfsfilm die zowel de beleving van het buiten- én binnenaanzicht van de door mij ontworpen gebouwen, goed in beeld zou brengen. Het eindproduct is precies wat ik voor ogen had en méér!

Onderhand hebben wij voor 200+ organisaties projecten mogen opzetten en uitwerken. Dit is wat zij te zeggen hebben over TT Media. 

  • Review 1
    Klaas Johansen , SEO van U-phoria “Absoluut aan te raden!”

    Wij zaten vrij lang te stoeien met verouderde afbeeldingen van ons bedrijf op onze website, folders, social media enzovoort. Na een goed overleg met de Sales Executive en Projectmanager van TT media, hebben zij een volledig plan opgezet voor de rebranding van ons beeldmateriaal. Onze website heeft er nog nooit zo fris uitgezien!

  • Review 2
    Marieke Dijksma, Marketeer bij Brand Online “Naast een luisterend oor, ook top advies.”

    Als marketeer is het mijn verantwoordelijkheid om Brand Online zo goed mogelijk meer te zetten als bedrijf. Wij mistten bij het uitzetten van marketingacties een in-house Grafisch Vormgever om het aanvullende design te verzorgen. TT Media biedt ons flexibele dienstverlening waarbij zij, indien er marketingacties worden uitgezet, het grafische design verzorgen. 

  • Review 3
    Remco Janssen, Architect bij FlexiBuild “Precies wat ik voor ogen had.”

    Als ZZP'er wilen bedrijven direct zien wat ik te bieden heb als Architect. Naast mijn portfolio mistte ik toch nog wat op mijn website. TT Media pitchte het idee van een bedrijfsfilm die zowel de beleving van het buiten- én binnenaanzicht van de door mij ontworpen gebouwen, goed in beeld zou brengen. Het eindproduct is precies wat ik voor ogen had en méér!

  • Review 4
    Anne de Jong, Kapster bij Quick Scissors “Heel erg blij met het resultaat”

    Voor mijn marketing en reclame zocht ik iemand die portfolio foto's en workfloor fotoshoots kon leveren. Snel kwam ik terecht bij TT Media. De fotograaf heeft super heldere en mooie fotos's geleverd die ik voor meerdere doeleinden kan gebruiken!

Een dienst bij ons, jouw stap richting succes

Wacht niet langer en onderneem nu actie! Een goed imago is cruciaal voor de rendabiliteit van je bedrijf. Wij garanderen een succesvol eindresultaat aan de hand van een eindproduct, dat je compleet de jouwe kan noemen.